De Debatunie heeft het initiatief genomen om het Zeeuws Debattoernooi weer nieuw leven in te blazen. De laatste editie dateerde alweer uit februari 2020, toen het Ostrea College het laatste Zeeuws Debattoernooi organiseerde. De Debatunie is een landelijke debatorganisatie, die onder andere de Benelux Debatcompetitie organiseert, waaraan jaarlijks in de verschillende rondes meer dan 50 scholen deelnemen, vooral uit het midden van het land.
Waardevol
“Ik waardeer het enorm dat een nationale debatorganisatie als de Debatunie ook oog heeft voor onze provincie en de moeite heeft genomen om het Zeeuws Debattoernooi weer nieuw leven in te blazen”, zegt Martijn Knook, de debatcoach van het Calvijn College. “Onze school doet aan veel toernooien mee en moet vaak ver reizen. Het is waardevol dat je nu een keer in je eigen provincie tegen de andere Zeeuwse scholen kunt debatteren. Ik ben mijn directie dankbaar voor de mogelijkheden en facilitering die ze de debatclub van onze school bieden. En dat we nu ook gastlocatie konden zijn voor een toernooi, is helemaal mooi.”
Stellingen
De Debatunie heeft aangegeven het toernooi ook de komende jaren te willen blijven organiseren. De leerlingen debatteerden over het invoeren van een slachtbewijs, het afschaffen van de centrale examens en het voor de helft laten meewegen van de stem van ouderen tijdens verkiezingen.
Opvallende deelnemer
Een opvallende deelnemer was de ISK (Internatonale Schakelklas) Walcheren. De ISK is een school waar leerlingen uit alle delen van de wereld worden opgevangen die de Nederlandse taal nog niet of onvoldoende beheersen. De leerlingen van de ISK leren in gemiddeld twee jaar voldoende Nederlands om door te kunnen stromen naar het voortgezet onderwijs of het MBO.
Moedig
“Dat deze school besloot met een team mee te doen, vond ik erg moedig. Debatteren in een taal die niet je moedertaal is, is lastig. Ik zag leerlingen van dit team het vertrouwen krijgen om te spreken, ondanks de moeite die het soms kostte om goede zinnen te bouwen. En ik zag dat sommige leerlingen het spel met taal al durfden te spelen. En ondanks een enkele hapering brachten de leerlingen hun boodschap duidelijk en begrijpelijk over. Als je dan weet de leerlingen van dit team een of twee jaar geleden nog in Polen, Turkije of Oekraïne leefden, heb ik er diep, diep respect voor dat je als leerling binnen zo’n korte tijd het Nederlands al in deze mate beheerst en gebruikt. Ik wil de ISK complimenteren voor het fantastische werk dat zij met hun leerlingen doen.” De ISK ging uiteindelijk met de derde prijs naar huis. Het Pontes werd tweede. Daarnaast deed ook het Willem Lodewijck College uit Terneuzen mee.