Aanpassingen schoolloopbaan

Examenfaciliteiten, gespreid leerjaar en/of vrijstelling van vakken zijn voorbeelden van aanpassingen die een leerling nodig kan hebben om de schoolloopbaan met succes met een diploma te kunnen afronden. Deze aanpassingen worden aangeboden nadat overleg met de verschillende verantwoordelijken (examensecretaris, locatieleiders, leerplicht) en betrokkenen (ouder(s)/verzorger(s), zorgteam) hiervoor een positief advies heeft opgeleverd.

Begeleiding executieve vaardigheden

Wanneer de klassikale aandacht voor het plannen van het werk, het leren leren, ordenen van huiswerk en schoolspullen, huiswerk, coaching hoogbegaafden, enz., onvoldoende blijkt voor de leerling, kan besloten worden dit aan te vullen met ondersteuning buiten het klaslokaal.

Begeleidingsgesprekken

Soms geeft de mentor van een leerling aan dat het helpend is om een begeleidingsgesprek aan te gaan. Vaak kiezen leerlingen ook zelf met wie zij in gesprek gaan. Het is regel dat het begeleidingsteam na een beperkt aantal contactmomenten een besluit over neemt of het nodig is om hier de vertrouwensmentor, integratiegroep medewerker, ambulant begeleider, jeugdverpleegkundige of zorgmentor bij te betrekken. Ook kan het begeleidingsteam een andere medewerker inschakelen als zij dat gewenst vindt.

Bijzondere schooldagen voorbereiden

Themadagen, excursies, toetsweken met veel roosterwijzigingen, etc., maken het soms noodzakelijk dat een leerling hierop wordt voorbereid. Die begeleiding is afgestemd op de specifieke behoefte van de leerling en wordt in de meeste gevallen verzorgd door een medewerker die de leerling kent.

Dagopstart in de integratiegroep

Aan het begin van de dag wordt besproken wat er die dag aan afwijkingen of bijzonderheden zijn, voordat de leerling naar de les gaat. Soms wordt hier ook een dagafsluiting aan toegevoegd (“hoe ging het vandaag en is het werk voor morgen duidelijk?“).

Dyslexiebegeleiding

Dit is in detail beschreven in het document “Dyslexie op het Calvijn College”.

De integratiegroep (ig) als veilige plek

En veilige plek voor een leerling, bijvoorbeeld als pauzeopvang, een rustmoment of time-out, etc.

Inzet specifieke hulp(middelen)

Denk hierbij extra hulp of hulpmiddelen bij fysieke beperkingen.

Medicatiegebruik

Onder strikte omstandigheden en na advies van het begeleidingsteam kunnen medicijnen (onder strikte voorwaarden) in een afsluitbare kast bewaard worden. Daar komt de controle op feitelijke inname ook bij. Hier is eventueel de BHV ook bij betrokken.

Remedial teaching

Denk hierbij aan pre-teaching, ondersteuning bij Engels of wiskunde, etc.

Leerlingen met een specifieke zorgbehoefte, die boven de taak van de mentor uitgaat, kan een zorgmentor toegewezen krijgen.

Schoolwerk met begeleiding op school

Bijvoorbeeld lessen volgen en toetsen maken in de integratiegroep, huiswerk maken en leren op school, zelfstandig werken.

Trainingen

Er zijn elk jaar faalangst trainingen, rots en water training, sova training, groepstraining, etc.

Maatwerktrajecten

Soms volgt een leerling een individuele route; denk hierbij aan de inzet van IVIO pakketten, het prembo op de locatie Kerkpolder, de leer-werk trajecten, het begeleiden naar werk, de aandacht voor thuiszitters en bij langdurig verzuim, etc.

Plaatsing in de allround of het vso

Het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) gaat veel verder dan het reguliere voortgezet onderwijs. Het Calvijn College heeft twee eigen interne vso-afdelingen: de zogenoemde Rebound (waar leerlingen geplaatst kunnen worden als de verwachting is dat dit tijdelijk nodig is) en de Allround. In beide afdelingen blijven leerlingen echter meer of minder verbonden aan het reguliere onderwijs. Zo blijft (als het weer beter gaat) de weg terug altijd open. Afhankelijk van de problematiek kan een plek op een VSO-school noodzakelijk zijn. Als onze leerlingen om welke reden dan ook buiten de school onderwijs krijgen, dan kunnen ze ondersteuning krijgen van een ambulant begeleider op het punt van identiteit.